muzyka elektroniczna, el-muzykamoog

Jarosław Degórski

Jarosław Degórski należy do muzyków średniego pokolenia. W tym samym czasie co on zaczynali m.in. : Konrad Kucz, Lubomir Jędrasik (KAYANIS), Tadeusz Łuczejko (AQUA VOICES).

Artysta wystartował z dynamiczną muzyką wydaną na kasecie "Hologram"(1994), ale wcześniej powstały inne cykle:
- "Opowieści z krainy fantazji"(1990)
- " Ślady zwierząt"(1992)
- " Ujarzmić czas"(1992)
- " Romantic schock"(1993)

Prawie cały w/w materiał ukazał się na kasetach. Muzyka zawarta na kasecie "Hologram" była prezentowana w lokalnych komercyjnych szczecińskich stacjach radiowych, oraz w Polskim Radiu Szczecin.
Materiał tak się podobał, że kompozytor został zaproszony do Warszawy, gdzie red. Jerzy Kordowicz w Polskim Radiu pr.III w nieistniejącej już audycji "Top Tlen" prezentował jego obszerne fragmenty. Artysta zresztą gościł w audycji kilkakrotnie , również z następnymi materiałami muzycznymi, które prezentowano także w lokalnych rozgłośniach.

W połowie lat 90-tych XX wieku Jarosław Degórski nawiązał współpracę z firmą "Tangramem & X-service" i został ich przedstawicielem na Pomorze Zachodnie.
Kompozycja "Elegia śmierć planety" znalazła się na składance "SAMPLER vol.2"(1996) wydanej przez to wydawnictwo. Artysta w Szczecinie założył pierwszy klub miłośników EL.-muzyki "Sigma" i zorganizował w nim cykl koncertów: Kayanis, Sikora, Degórski.
Równolegle prowadził przez pół roku w Radiu "As" (obecny "Plus") audycję poświęconą temu gatunkowi, gdzie gościł różnych wykonawców z Polski i prezentował twórczośc rodzimą i zagraniczną z kręgu muzyki elektronicznej.

W roku 1997 nastąpił pewien kryzys w twórczości Jarosława Degórskiego. Było to po kolejnym z pozoru udanym (300 osób na widowni), festiwalu ZEF w Piszu, na którym artysta wystąpił gościnnie (wyjątkowo jako oświetleniowiec). Wracając z imprezy wstąpił na "Piknik Country" w Mrągowie, gdzie na widowni było 15 tysięcy ludzi.
Jak sam kompozytor przyznaje: " [...] Dotarło do mnie jaka garstka fanów uczestniczy w odbiorze "naszej" muzyki, odczułem w pewien sposób to jako "śmierć" gatunku [...]".
Tamte lata były w pewnym sensie przełomem w polskiej muzyce elektronicznej. Na scenie pojawiły się zespoły techno, oraz muzyka industrialna - gatunki, które zawłaszczyły sobie termin muzyka elektroniczna, co do dziś pokutuje w polskich mediach.

Artysta zrobił sobie sporą przerwę, podjął wówczas pracę dla telewizji, najpierw jako operator kamery, a później jako niezależny producent TV. Powstały w tym czasie setki reportaży, kilka filmów dokumentalnych, reklamy, a nawet kilka teledysków.( Ostatni pt: "Trabant" był nominowany w Yach film festiwal 2004 w Gdyni). Natura jak wiadomo nie znosi próżni i po kilku latach JD powrócił do tworzenia muzyki elektronicznej (el-muzyki), powstały wtedy kolejne cykle muzyczne:
- "Pulsacje"(1998/2000)
- "Global"(2001/2002)
- "Dreams"(2003)
- "Fale"(2004)

Niestety istnieją one w wersji "demo" na płytach CD, czekając na wydawcę.
Firma "Axis" z Krynicy, która podjęła się wydania w 2002 roku "Globala" nie wzbudziłą entuzjazmu autora (a wręcz przeciwnie). Inne firmy istniejące na rynku zresztą nie okazały się w żaden sposób bardziej przychylne.

Ponieważ możliwości techniczne artysty wzrosły z biegiem lat, nakręcił on do utworu "Adrenalina" (znajdującego się na płycie "Global") teledysk dla potrzeb TV (także w formacie MPG2 jako integralna część płyty).
W 11/2003 numerze "Estrady i Studia" ukazała się krótka ale bardzo pozytywna recenzja innego z zamieszczonych na płycie utworów - "Cortez".

Trzeba wspomnieć, że na płycie "Dreams" kompozytorowi towarzyszył gitarzysta Karol Tejchman. Zmieniło to charakter granej przez JD muzyki. Bardzo pochlebnie wypowiedział się o niej Mikołaj Hertel, a także Piotr Lenart, który w swojej audycji "El-mania" (także już nieistniejacej) prezentował obszerne fragmenty twórczości pana Jarosława.

Kolejna płyta "Fale" prezentowana była również w El-mani. Na Witku Reku z U.S.A. zrobiła takie wrażenie, że postanowił, że JD zagra na festiwalu Ricochet Ghatering 2004 w Jeleniej Górze razem z najlepszymi muzykami na świecie(jako jeden z 4 Polaków). Muzyka artysty prezentowana była również za granicą w radiu amerykańskim (audycja Billa Foxa dotycząca elektroniki na świecie). Powstał reportaż z tej imprezy, która odbyła sie tym razem w  Jeleniej Górze,  w formacie cyfrowym w wersji DVD i jest on w sprzedaży w USA.

W 2005 roku  Jarosław Degórski zorganizował pierwszy ogólnopolski  festiwal muzyki elektronicznej:" Elektroniczny Woodstock - Kruszwica 2005" , oprócz funkcji organizacyjnych artysta również sam zagrał na scenie .
W tym samym roku powstała kolejna jego płyta "ORGANIX", która prezentowana była w polskim radiu pr.3  przez red. Jerzego Kordowicza.

Artysta po raz kolejny został zaproszony na "Ricochet Gatchering 2005",  tym razem na wyspach Kanaryjskich, gdzie razem z innymi muzykami z Polski i świata nagrywał materiał do kolejnej składankowej płyty.

W roku 2005 zorganizował w Szczecińskim klubie "Delta" cykl imprez promujących polską elektronikę pt. :"Emotroniczne wieczory", gdzie oprócz niego wystąpili: Karol Tejchman, Konrad Jakrzewski, Jerzy Jędra.

W roku 2006 nagrał kolejną płytę CD; "TECHNI COLOUR", tym razem nawiązującą do muzyki TRANCE.Jej premiera miała miejsce podczas  kolejnego "Ricochet Gatchering-2006"  ( tym razem we Włoszech - Toscania) gdzie artysta kolejny raz został zaproszony, do nagrywania kolejnej wspólnej płyty sesyjnej.

W roku 2006 zorganizował kolejny cykliczny "Elektroniczny Woodstock 2006" w  Kruszwicy, na którym gwiazdą był  Józek Skrzek, polski artysta, który wielokrotnie nagrywał  wspólne płyty razem z Jarosławem Degórskim.
Tradycyjnie oprócz funkcji organizacyjnych artysta również sam zagrał na scenie.

Obecnie artysta pracuje nad nowym materiałem, oraz współpracuje z innymi muzykami z polski  i uczestniczy w wielu projektach muzycznych ( np. Contemporary Electronic Soundscapes , vol 1, vol2, vol3) oraz w projektach międzynarodowych.

Aktualnie Jarosław Degórski tworzy muzykę przy pomocy:
- Cubase SX., Reason Propoelhed 2.5, Fruity Loop 4.0 (programy),
- Absynth 2,5, analogowe instr. Reasona,instr. Fruity Loopa, plaginy VST:Pro 53, mini Moog, Moog C-S80, Daley Lama, SW- Performer, V-Station, MHC, Korg "Legacy colection", V-20,Polysix, Wavestation (instrumentarium)
- Korg 05-RW, Roland Jx-1 , Roland SC 55 mkII, Rolanda A-30 (instrumenty rzeczywiste)

 


Źródło: materiał umieszczony za zgodą artysty w AV 10/2004 na podstawie nadesłanych materiałów
Kontakt z kompozytorem: degorski@xl.wp.pl

 


 




Jarosław Degórski
Zobacz również w dziale wywiady:
Jarosław Degórski, luty 2005

« powrót